Velkommen, Gæst
Brugernavn Adgangskode: Husk mig

Har i tænkt på..
(1 viser) (1) Gæst
Her kan du snakke om alt paranormalt.
  • Side:
  • 1

EMNE: Har i tænkt på..

Har i tænkt på.. 3 måneder, 2 uger siden #1432

Sådan et sted som Riber Kjærgaard?
Det er idag en landbrugs skole men har en grum historie..
Jeg har haft en veninde, hvor faren til hende arbejdede der og kunne fortælle en masse om det..
Nu kan jeg ikke huske helt hvordan det hele hænger sammen, men der er en kvinde som hver nat gå ned af en stig til en låge og kigger efter sin elskede.. I kælderen er der en "dør" hvor en har været muret inde.. Og i deres lille festsal hvor de holder fredags bar/party, der er en stor brænde ovn, stor nok til at man kan kravle ind og sidde 4 inde i den.. I den ovn skulle der var blevet brændt små spædbørn..

Der er oplevet, at hvis man har slukket musikken ved midnat, så har man kunne høre barne gråd.. Kvinden der er set gå turen ned til lågen ved midnat og sådan nogle ting.. Ved en fødselsdags fest der ude, har jeg selv oplevet at høre lidt af det, og at der kom en kulde ved den tid, trods det er dejlig varmt der.. Kvinden på sin tur så jeg desværre ikke.. Men Ole Wind, ville kunne fortælle jer rigtig meget om den gamle Herregård og Margrethe Von Rosenørn.. Det er fantastiske fortællinger, og INGEN kan fortælle dem som Ole..
  • Evab
  • IKKE ONLINE
  • Pixelfejl
Sidste redigering: 3 måneder, 2 uger siden af Evab.

Sv: Har i tænkt på.. 3 måneder, 2 uger siden #1433

Fandt lige noget her :

Sagnet om Den blå Låge

Der knyttes mange sagn til Riber Kjærgård - et af dem omhandler sagnet om Den blå Låge:
Ridder Niels Lange var en dygtig, men hård og streng mand, også over for sin nærmeste familie. En sindssyg søster boede hele sit liv på den gamle borg. Hun var som ung en smuk og livsglad pige. På samme tid var der ansat en ligeledes køn og livsglad skytte. Der opstod varme følelser mellem de unge, og de holdt ofte stævnemøder i skoven. I skovkanten mod vest ud mod engen var der også dengang en blåmalet låge. Her mødtes de ofte. Det kom Niels Lange for ørene, og han blev rasende.
Han gav en af sine svende ordre til en måneklar aften at myrde skytten, så søsteren kunne se ham falde. Det skete som befalet, men fra den aften var jomfru Lange ikke menneske mere. Hun vandrede hvileløst rundt, indtil døden befriede hende fra denne jammerdal.
Med et sort slør over hovedet gik hun hver aften ud til Den blå Låge og spejdede ud over engen, som om hun ventede skytten ville komme. Efter hendes død blev det opdaget, at der hver nat kl. 12 gik en tilsløret dame ud fra borgen gennem skoven til Den blå Låge. På den tid var der stille i skoven. Ingen havde mod eller lyst til at møde den tilslørede dame og forstyrre hende i hendes vandring. Meget forståeligt, idet der blev fortalt, at hvis et ungt par mødte hende, så forsvandt deres kærlighed til hinanden eller også blev deres første barn i ægteskabet sindssygt.

Det skete for den sidste af slægten Lange, som ejede Riber Kjærgård. En køn riddersmand trodsede den tilslørede dame og mødtes med sin hjertenskær ved lågen. Straffen udeblev ikke. Deres første barn fødtes sindssyg, og efter få års ægteskab døde det unge par.
  • Evab
  • IKKE ONLINE
  • Pixelfejl
  • Side:
  • 1
Moderatorer: Thomas, Joan, mmascha, Harriet, Der Alte
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder